Aija Ebdene
MANS ZEMGALES TAUTAS TĒRPS
Esmu
dzimusi Pļaviņās, 1941. gadā. Kara notikumi noveda manus vecākus, vecvecākus un
mūs 3 mazas meitenītes Vācijā. Tur uzaugu četrās bēgļu nometnēs, tajās kopā
pavadot 16 gadus: Grēvene, Blomberga, Augustdorfa un Minstere. 1960.g. beidzu
Minsteres Latviešu ģimnāziju – bēgļu nometnē.
Skolas
laikā un labdarības vasaras nometnēs vajadzēja dziedāt, deklamēt – ja iespējams
– tautas tērpā. Māte māsai un man centās kaut ko sagādāt; viņa prata labi šūt.
No veca pagatavoja jaunu! Bēgļu nometnē bija pat veca šujmašīna. To glabāju vēl
šodien, jo tā palīdzēja mums
izdzīvot.
Mana
Zemgales tautas tērpa pirmsākumi. Ap
1970. gadiem mums Minsterē radās iespēja sūtīt saiņus uz Latviju. Manai mātei
dzimtajā pusē bija palikusi māsa Olga.
Mūsu sainīšos
drīkstēja ielikt tikai Maskavā stingri noteiktas jaunas lietas: piemēram
audumu, dziju un ..., par to iepriekš Vācijā samaksājot nesamērīgi lielu muitu,
kas bija paredzēta Maskavai. Olga šad, tad rakstīja, kas viņai vislabāk
"palīdzētu", noderētu. Zinājām, ka pati samta jeb pana kleitu laukos
nevalkās. Reizi par "vēlmju" piepildīšanu saņēmām Zemgales brunču
audumu – mans tautas tērpa pamats. Un turklāt no dzimtenes radiem un dzimtās
puses!
Māte
uzšuva brunčus, arī sūnu zaļas krāsas ņieburu. Pogas – simboliski tuvas
etnogrāfijas grāmatās redzētajām – no vācu veikala. Kāda Minsteres Latviešu (MLĢ)
ģimnāziste no Zviedrijas man pārdeva labi nostrādātu lina kreklu ar vienkāršu nebalināta
lina diegu izšuvumu (baltais darbs).
Tai laikā
Minsteres Latviešu ģimnāzijā mācījās un internātā dzīvoja kādas daudzbērnu
ģimenes trīs atvases. Vecāki dzīvoja Dienvidvācijā. Viņu bērnus palīdzēja
audzināt vientuļa, ļoti rosīga latviete Berta Slavinska. Viņa ne tikai maksāja
uztura naudu jauniešiem, bet ziedoja arī MLĢ, draudzei un citiem latvietības
uzturēšanai. Viņai nebija savas ģimenes. Maizes darbs: fabrikas strādniece,
turklāt kliba invalīde. Brīvajā laikā: aust jostas, celaines, izšūt tautiskos
kreklus, villaines u.c. Viņai darba netrūka – latvietes no ārzemēm pasūtināja viņas
rokdarbus.
Astoņdesmito
gadu sākumā Slavinska man bija
sarūpējusi visu vēl nepieciešamo Zemgales tautas tērpam: lielisku villaini ar
celaini, smalki izšūtu baltā darba lina kreklu ar pašdarinātām diegu podziņām,
skaistu jostu, pat sievas cepurīti ar zaļa zīda lakatiņu. Es atlīdzināju, ko
man lūdza, bet tas nekad neatsvēra ieguldīto laiku, materiālu un skaistumu.
Daugavas
Vanadžu Ziemassvētku tirdziņā Minsterē, ko rīkojām daudzu gadu garumā, biju
nopirkusi pareizo saktiņu kreklam. Krustmāte Aija Pakule ASV man bija
uzdāvinājusi Zemgales krelles. Viņa naktīs kopa birojus, pa dienu uzturēja latviešu
grāmatu un rokdarbu galdu.
Pasaules
Brīvo Latviešu Apvienība 1984. un 1987. gadā rīkoja Dziesmu un Kultūras dienas
Minsterē. Vadīju Informācijas daļu. Svinīgos sarīkojumos piedalījos tautas
tērpā. 4500 tautieši ieradās no visas pasaules 1984.gadā, daudzi ļoti izcili
gatavotos tautastērpos.
Berta Slavinska
ir aizgājusi mūžībā. Viņas vēlēšanās bija: Lai tik nevienam nebūtu jāraizējas
par viņas pēdējās atdusas vietu! Viņas pelni izkaisīti. Viņas piemineklis ir
viņas labestība, mīlestība latviskam, mūsu tautiskā mantojuma kopšana un
saglabāšana.
Ar lielu
lepnumu valkāju savu Zemgales tautas tērpu un labprāt stāstu, kam par to varu
pateikties. Manai mātei Elzai Lasmanei (1908–1982), Bertai Slavinskai un krustmātei Aijai Pakulei.
Visas devušās trimdas aizsaules ceļos!
Pirms
dažiem gadiem mantoju vairākus skaistus latviskus rokdarbus. Tos bija
darinājusi mana Minsteres draudzene Rasma Herkentrupa, dzim. Kārkliņa, kura liktenīgi
saslima. Daļa viņas dzīves ir atspoguļota tēva Valdemāra Kārkliņa sarakstītajā
ar Silvijas Ābeles vārdu izdotajā grāmatā Daugavā
iet ledus. Būdama uz slimības gultas, Rasma lika man atvest mirušā tēva – rakstnieka
un tulkotāja – grāmatas un savus
rokdarbus. Starp tiem: smalki izšūti baltā darba Zemgales tautas tērpa lina
krekla apkaklīte un piedurkņu daļas. Dāvanā arī Zemgales villaine un josta, kas
bija padomju laika darinājumi. Dores veikals Kr. Barona ielā man uzšuva otru
Zemgales kreklu, iestrādājot Rasmas Herkentrupas balto darbu daļas. Turpat
pagatavoja jaunu ņieburu – mātes šūtais bija kļuvis par šauru.
Esmu
pateicīga, ka man ir šādas "rezerves daļas". Villaines lietoju pie
melnas kleitas operā, pat Latvijas krustmātes bērēs Stendē, jostas un linu
kreklus līdzīgi, it sevišķi Jāņos ar gariem linu vai kokvilnas brunčiem.
Valsts
svētku svinīgos sarīkojumos, prezidenta
Egila Levita inaugurācijā, Rīgas Latviešu biedrības 150. jubilejā un
citos sevišķos gadījumos valkāju tautas tērpu. Un turpināšu to darīt.
Man
īstenībā vajadzēja Krustpils tautas tērpu. To sapratu, kad pirmo reizi nonācu
dzimtajā pusē pēc Latvijas neatkarības atgūšanas. Bet mātei trimdas laikā
Vācijā nebija izvēles un materiālo iespēju.
Aija
Ebdene, Mores iela 12-2, Riga LV-1034, [email protected], +
371-29825822.