Zane Daudziņa
Jāsāk ar to, ka man vienmēr ir bijis tautastērps, vienmēr, kopš sevi
atceros. Jau no savām pirmajām mūža dienām dzīvoju kopā ne vien ar tēti un
mammu, bet arī savu mīļo Tanti (mana tēta tēva māsu Annu Gobu), kura mani
auklēja un loloja augām dienām, kamēr vecāki bija darbā. Vājās veselības un
pārlieku izteiktās emocionalitātes dēļ ārsti man neieteica apmeklēt bērnu
dārzu, un tā nu tante man stundām lasīja priekšā grāmatas, ļāva ķemmēt un pīt
bizītēs plānos balti sirmos matus, atļāva tajos siet krāsainas kaprona bantes
ar dažādu krāsu samta punktiņiem – tik skaistas matu lentes tētis bija atvedis
no Ļeņingradas. Kad pie durvīm klauvēja mūsu kaimiņš – vecais mākslas zinātņu
profesors, tāda viņa tur sēdēja – sirmām biželēm un košām bantēm matos, un
nemulsa nemaz. Mums kopā bija sirsnīgi un labi – pilnīga saskaņa, jo Tantei
bija ļoti mīlīgs un saticīgs raksturs. Un, lūk, Annai Gobai bija tautastērps –
kora tērps no senajiem labajiem Reitera kora laikiem. Viņa jaunībā bija
dziedājusi 2. altu, un, jādomā, Annai bija bijusi neparasti pievilcīga balss,
tādēļ, ka izcilais diriģents Teodors Reiters viņu bija uzņēmis korī bez
muzikālās izglītības. Senās fotogrāfijas rāda Tanti kopā ar viņas kora
biedrenēm Rucavas tautas tērpos – katrai tas šūts mazliet citādi, detaļas
atšķiras – tērpi nav noformēti no A līdz Z, tomēr krāšņi un efektīgi. Lūk, šo
kora koncertiem šūto Tantes tērpu es bērnībā no sākta gala uzskatīju par savu –
ieģērbos tajā līdz zodam un tad šļūcu pa mūsu centra komunālā dzīvokļa
bonierēto grīdu, ar brunču apakšējo malu savākdama vasku un putekļus. Reizēm
uzvilku arī Tantes pašas rokām smalki izšūto kreklu un zaļo vesti ar
nosūbējušām zelta lentēm priekšpusē. Tā nejauki koda un bija man stipri par
lielu. Blūze jau tad bija laika zoba apskādēta – vietām izdilusi, vietām cītīgi
lāpīta un, kā nu prasts, restaurēta. Lēšu, ka šobrīd šim tautastērpam varētu
būt teju simt gadu – kožu saēstie brunči, lai arī gadu gadiem rūpīgi glabāti
kartona kastē, pie labākās gribas vairs nav atjaunojami valkāšanai. Tomēr
vērtīga vēstures liecība gan tā ir, tādēļ pārvarēju sevī sentimentālo stīgu un
šovasar atdevu savu bagātību Latvijas Nacionālajam Vēstures muzejam. Reitera
korim tuvojas simtā gadskārta – tad nu varbūt kopā ar koncerta programmām un
skaistajām pastkartēm, kas pārvestas no kora braucieniem pa visu Eiropu,
tautastērps noder kādai jubilejas ekspozīcijai.
Zaudējusi cerību kādos Dziesmu svētkos iziet ielās mantotajā tautas tērpā,
nolēmu iegūt sev jaunu. Dzinulis bija pavisam konkrēts mirklis 2013. gada
Dziesmu svētkos, kad, 6 stundas nosēdējuši skatītāju rindās un sirsnīgi
izdziedājušies līdzi, mēs abi ar Vili reizē ar blīvo skatītāju pulku lielā gara
pacilātībā plūdām pa naksnīgo Mežaparku uz tramvaju. Tobrīd abi gandrīz
vienbalsīgi nolēmām, ka mums arī vajag savus tautas tērpus. Tieši tajā vakarā
viens otram devām svinīgu solījumu, ka uz nākamajiem, proti XXVI Vispārējiem
Dziesmu un Deju svētkiem mums katram tāds būs. Kā pasakās saka: domāts –
darīts! Vilis bija čaklāks. Viņa vēsturnieka aicinājums un novadpētnieciskā
zinātkāre dzina tautastērpa projektu strauji uz priekšu, lai arī sākotnēji dilemma
bija nopietna – kādu tērpu īstenam Rīgas zēnam šūt. Beigu beigās viņš izlēma
radīt pats savu Zemgales tautas tērpa versiju par godu mūsu Valles lauku mājai.
Tomēr viņa kārdinājumi un mudinājumi arī man darināt Zemgales tērpu nesasniedza
dzirdīgas ausis.
Ļoti gribēju košu tērpu, turklāt tādu, kurš man šķistu personisks. Tāpat kā
Vilis ir rīdzinieks, arī es esmu Rīgas meitene. Manas saknes no Vidzemes
vidienes un Latgales, tāpat arī Skrīveros pavadītās vasaras šajā izvēlē nekādi
nepalīdzēja. Un tad es sapratu skaidri un gaiši – Tantes mantotais Rucavas
tautastērps ir atkārtošanas vērts. Krāšņāku visā Latvijā grūti atrast. 11 gadi
Helēnas tēlā (seriālos “Neprāta cena” un “UgunsGrēks”) atstājuši savu
nospiedumu manā gaumē – koši sarkans lakats šķita brīnišķīga alternatīva
vienādi baltajām daudzu citu novadu aubēm. Kārojās arī piespraust trīsstāvīgo
burbuļsaktu kaudzi – reti kuram novadam raksturīga tāda plātīšanās ar bagātību.
Trīs villaines viena virs otras – tas šķita traki un komiski reizē, un skaidrs,
ka es to visu gribēju. Laba daudz nevajag – šim izteicienam manā izvēlē nebija
vietas. Savam komplektam man kārojās
visu, pat nāmatu – balto šallveida krāgu, ko bagātīgās krokās īpašā sējumā
uzsiet zem zoda. Atceros, kā bērnībā man reizi pa reizei ļoti patika izvilkt no
plaukta kilogramiem smagās “LATVJU RAKSTU” grāmatas, galvenokārt pievēršoties
krāsainajiem tautas tērpu zīmējumiem, kas slēpās zem savādi smalkām čaukstoša
zīdpapīra lapām. Jau tad man Rucavas tērps piesaistīja skatu, jo zīmētajai
meitenei ap galvu bija sarkani izrakstīta zīda lente – tikpat skaista kā, man
tolaik likās, krāšņajiem padomju laika kreppapīra vainagiem, ko citiem bērniem
mammas labprāt pirka ap Jāņu laiku. Man nepirka. Nelīdzēja nekādas lūgšanās.
Tie esot bezgaumīgi, sacīja mamma. Un punkts.
Tagad, kad pati par savu naudu varēju atļauties pasūtīt tautas tērpu,
nolēmu darināt tantes tērpa kopiju un papildināt ar visiem trūkstošajiem
aksesuāriem. Viļa perfekti nostrādātais tērps audējus un šuvējus nelika tālu
meklēt. Protams, turpat “Muduros”, kur gan citur! Īpaša un zīmīga šķita arī
uzvārdu sakritība – Annas Gobas tautas tērpa kopiju man (Zanei Daudziņai, dzim.
Gobai) piekrita modelēt un šūt Vija Goba – atsaucīga un rūpīga meistare ar labu
gaumi.
Tērps solījās būt varen košs un izaicinošs, tādēļ zaļās vestes vietā tomēr piekritu
šūt tumši zilu. Kad darināšana tuvojās finālam, devos uz “Elegantu” un pasūtīju
kniedēm rotātas tautiskās kurpes – tieši tādas, kādas biju noskatījusi kādā
etnogrāfiskā grāmatā. Vienu zeķu pāri uzadīja mana mammīte, otras – plānākas
tapa “Muduros”. Mammīte rūpīgi izšuva tantes tautiskās blūzes oranžo piedurkņu
rakstu, un “Muduru” meitenes to sadiedza kopā. Vesela epopeja bija atbilstoša
lakata meklēšana. Sarkana zīda ar bārkstīm nekur nebija. Meklējām katrā ārzemju
braucienā un beigu beigās koši sarkanu garenu zīda šalli abi ar Vili atradām
Spānijā. Mana mammīte no tā izveidoja kvadrātveida lakatu un rūpīgi pati
apdarināja ar zīda diegu bārkstīm. Pie vecās Ģertrūdes baznīcas beidzot atradām
arī sarkanu, košiem krievu rakstiem izrakstītu, vilnas lakatu. Tieši tādus, no
svešzemēm vestus bagātās Kurzemnieces savulaik labprāt sēja ap galvu.
Izgājuši lielajā vējā skatīties Dziesmu svētku gājienu, nonācām pie
secinājuma, ka nāmats šādos laika apstākļos nav vis greznība un ārišķība, bet
absolūta nepieciešamība. Mammīte piemeklēja plānu lina audumu un aptamborēja
maliņas, bet Vilis Vērmaņu dārza tirdziņā par lielu naudu nopirka arī lielāku
un biezāku vilnas nāmatu, kuru pēc tam ilgi mācījos pareizi sasiet. Kad laukos
posāmies šai foto sesijai, kopš Dziesmu svētkiem bija pagājis jau vesels gads
un sarežģītais sējums bija aizmirsies – tagad skatos un pati sev pārmetu – nav
gluži sasiets pēc priekšrakstiem.
Skaistās sudraba burbuļsaktas Vilis ar interneta palīdzību atrada pie kāda
meistara Liepājā. Uz turieni viņš speciāli brauca tām pakaļ un uzdāvināja man
kā skaistu punktu uz “i”. Mammītes labākā draudzene Mārīte dzimšanas dienā man iedāvināja
skaisto dzintara saktiņu blūzei. Ejot uz Dziesmu svētkiem, liku ap kaklu arī
manas vecmāmiņas dzintara krelles. Ar tām viņa dancoja Skrīveru deju kolektīvā.
Tā nu sanācis, ka katra detaļa ir daudzkārt pārdomāta un izlolota, prasmīgu
meistaru darināta un tagad ar lielu pateicību un mīlestību valkāta. Uzvelkot
tautas tērpu, mugura iztaisnojas, acis iemirdzas un svētki sirdī ir sākušies.
Zane Daudziņa.