Ilze Kaire

Manā dzimtā nav tā laimīgā stāsta par mantoto tautastērpu un, šķetinot

atmiņu kamolu, patika un vēlme pēc sava tautastērpa man jau ir radusies bērnībā.

Tie bija 80tie gadi, vecāki strādāja Siguldas Lauktehnikā un, kā tas tajos laikos bija

pieņemts daudzās darba vietās, darbiniekiem notika dažādi pasākumi, ilggadējo

darbinieku sveikšana un godināšana, balles. Šajās sveikšanas reizēs man bija tā laime

uzvilkt tautiskos Nīcas bruncīšus, likt galvā vainadziņu un būt puķu meitenei – jutos

laimīga, jo šī bija vienīgā iespēja bērnībā uzvilkt tautastērpu.

Skatījos mammas jaunības dienu bildes, kur viņa tik skaista, tērpusies Rucavas

tērpā, lepojas pēc koncerta. Ļoti vēlējos, kaut man pašai būtu iespēja šādi rotāties un

līdz šim mirklim bija jāgaida 20 gadi, kad 2000.gada Līgo svētkos ar draudzenēm

norunājām, ka vilksim tautastērpus. Vēlākajos gados šāda iespēja jau radās

vairākkārt un katru reizi jutos īpaši un skaisti. Sāka noformulēties doma, ka gribētu

pati SAVU tautastērpu, tikai nebija nojausmas kādu. Līdz šim apzinātā

asinsradniecība man ir no Rīgas, Jēkabpils, Rūjienas un Alūksnes puses, bet neviens

no šīs puses tērpiem mani līdz sirdij neuzrunāja. Tajā pašā laikā vecaimātei kumodē

atradās Kurzemes burbuļsakta, kaut viņai nebija ne sava tautastērpa, ne pati dejoja

vai dziedāja. Tā arī nekad neuzzināju no kurienes viņai tāda. Mirkļa iespaidā

Brīvdabas muzeja gadatirgū nopirku košus brunčus, vēlāk noskaidroju, ka tie ir

Nītaures, pasūtīju un uzšuva arī ņieburu. Pāris reizes tērps tika uzvilkts, bet kopumā

10 gadus vienkārši nostāvēja skapī. Un tad pienāca 2018.gada Dziesmu un Deju

svētki. Beidzot, īsi pirms 40 gadu vecuma biju sākusi mācīties dejot tautiskās dejas

un bija tā laime piedalīties svētkos kā dalībniecei. Gāju pie sava kolektīva un tad,

ejam pa priekšu ieraudzīju divas dāmas, kas bija tērpušās tumši zaļos brunčos ar

košu, ziedainu apakšmalu. Neatceros neko citu no tērpa detaļām, jo skatiens bija

piekalts brunčiem. Tādus līdz šim redzējusi nebiju. Gāju noskaidrot to izcelsmes vietu

– Virga. Pēc krāšņuma vien varēja saprast, ka tā ir Kurzeme, bet vietas nosaukums

nedzirdēts.

Vairāk vai mazāk patīk jebkura Latvijas novada tautastērps, bet uzskatu, ka

savējais ir jājūt ar sirdi, kaut varbūt pats ar to pusi neesi saistīts. Kurzemes puses

tērpi vienmēr man ir patikuši visvairāk (bet ne es tāda vienīgā, droši vien), it īpaši

Rucava, Nīca, Bārta, Alsunga – tie ir tādi, kuru dēļ vien var pagriezt galvu atpakaļ un

papriecēt acis vēlreiz. Bet visu laiku domāju, ka neviens no tiem nav domāts man,

nejutos par sevi pārliecināta, ka spēšu iznest, bet par Virgu uzreiz bija sajūta, ka tas ir

īstais. Kamēr tapa mans tērps, pirms katras laikošanas domās to jau jutu mugurā.

Vēlos teikt milzīgu paldies Lia Monai Ģībietei (“Brunču birojs” Kapsēdē) par

padomiem tērpa detaļās, auduma un krāsu izvēlē. Manā gadījumā bija uzšūts jau

viens ņieburs, bet, aizbraucot konsultēties pie Ģībietes kundzes, viņa parādīja

pavisam citas krāsas audumu un tas tērpa ansamblī iederējās daudz harmoniskāk. Tā

nu otrs paldies Vinetai Solovjovai (Kurzemes Tautastērpu informācijas centrs Liepājā)


par ņieburu. Paldies darbnīcas “Musturi” (Rīga) meistarēm par rūpīgo darbu brunču

un blūzes darināšanā, kuras raksti tika izšūta ar rokām. Un paldies Robertam

Mežainim (Liepājas Amatnieku Nams) par fantastiskajām saktām. Šķita, ka tās būs

ļoti smagas, bet kopumā sver tikai kādus 500g un pie katra soļa tik liegi šķind!

Citus, kas vēl plāno savus tautastērpus, gribētu iedrošināt konsultēties ar

zinātājiem konkrētajā jomā un braukt ciemos pie speciālistiem ar saviem

jautājumiem, uzklausīt viņu ieteikumus. Mūsu mantojums ir ārkārtīgi bagāts un

neviltots prieks par ikvienu, kurš gatavs investēt sava tērpa vai pat tērpu izveidē.